Nowe podejście do zarządzania kryzysowego w Portugalii
Nasilanie się zmian klimatycznych powoduje coraz więcej katastrof w Europie, które stają się coraz częstsze i bardziej ekstremalne. Zespoły ratownicze muszą znaleźć nowe sposoby, aby sprostać tym rosnącym zagrożeniom.
W wielu europejskich miastach za zarządzanie kryzysowe odpowiada mnóstwo różnych organizacji i instytucji, dlatego kluczowa jest między nimi dobra komunikacja. Gdy liczy się każda sekunda, skuteczna koordynacja działań może decydować o życiu lub śmierci.
Matosinhos, portugalskie miasto narażone na pożary lasów, powodzie oraz ryzyko katastrofy przemysłowej z powodu dużej fabryki chemicznej, zdało sobie sprawę, jak ważna jest skoordynowana i zintegrowana reakcja kryzysowa. Obecnie miasto korzysta z technologii GIS (Systemów Informacji Geograficznej), aby upewnić się, że wszyscy członkowie zespołów zarządzania kryzysowego mają dostęp do tych samych, aktualnych informacji. Dzięki temu Matosinhos lepiej zrozumiało, jak wykorzystanie nowoczesnych technologii może usprawnić współpracę i poprawić skuteczność zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
Wspólne rozwiązanie cyfrowe: Pulpity nawigacyjne
Nie ma szybszego sposobu na zapewnienie, że wszyscy działają na podstawie tych samych informacji, niż podsumowanie terenu za pomocą map, wykresów i tabel, które są aktualizowane w czasie rzeczywistym i mieszczą się na jednym ekranie. Z tego powodu zespół w Matosinhos korzystał z pulpitów nawigacyjnych stworzonych przy użyciu ArcGIS Dashboards. Umożliwiło to wszystkim szybkie zrozumienie kluczowych i złożonych danych. Pulpity te są dostosowywane do potrzeb poszczególnych zespołów, można je szybko aktualizować w zależności od zmieniających się potrzeb, a dostęp do nich mają zarówno centra dowodzenia, jak i osoby w terenie. Dlatego ArcGIS Dashboards jest używany przez zespoły ratunkowe na całym świecie.
Symulacje scenariuszy na mapach
Jedną z kluczowych funkcji GIS dla zespołów ratunkowych jest możliwość tworzenia scenariuszy, które wspierają podejmowanie lepszych decyzji. Dla strażaka może to oznaczać wizualizację rozprzestrzeniania się pożaru lub określenie, które obszary należy ewakuować w pierwszej kolejności w określonych warunkach. Dla burmistrza może to być zrozumienie, jak inwestycja w nową remizę wpłynie na bezpieczeństwo społeczności.
GIS sprawdza się w planowaniu scenariuszy, ponieważ łączy w sobie solidne zarządzanie danymi i ich wizualizację. Decydenci mogą natychmiast zobaczyć konsekwencje zmiany danych na mapie. W ten sposób można badać różnorodne kwestie, takie jak sposób reagowania na zatory w łańcuchu dostaw, wybór najlepszego miejsca na nową franczyzę, czy wpływ przepisów na ceny nieruchomości w danym regionie.
Przyspiesz działania swojego zespołu
Dowiedz się więcej o tym, jak technologia Esri może usprawnić zarządzanie kryzysowe.
Uczestnicy projektu
Miasto Matosinhos