Warszawski Transport Publiczny – Dane przestrzenne w organizacji transportu miejskiego
Wprowadzenie
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie posiada pod swoją jurysdykcją kilka tysięcy przystanków mieszczących się na obszarze stolicy i ponad 30 gmin okołowarszawskich. Zarządzanie taką infrastrukturą to skomplikowane zadanie. W związku z tym ZTM zdecydował się na implementację technologii systemów informacji geograficznej (GIS), która wspiera codzienne działania firmy.
Wyzwania
Rozwiązania
Od drugiej połowy 2020 roku wszystkie inspekcje biletomatów i infrastruktury przystankowej zgłaszane są wyłącznie w wersji elektronicznej. Dzięki zastosowaniu danych w chmurze, zgłoszenia z terenu są natychmiast widoczne w dedykowanej aplikacji u operatora. Tym samym czas od pozyskania informacji (np. o stłuczonej szybie w wiacie) do przekazania jej działowi odpowiedzialnemu za utrzymanie infrastruktury przystankowej został skrócony z kilku/kilkunastu godzin do kilku sekund. Co ważne, zgłoszenia zawierają dokumentację fotograficzną, której pozyskanie wymagało wcześniej eksportu zdjęcia z aparatu fotograficznego/telefonu po powrocie pracownika z kontroli w terenie.
Korzyści
„GIS od Esri zadomowił się w naszej organizacji. Dziś już trudno byłoby sobie wyobrazić rezygnację z rozwiązania chmurowego, które zwiększa wydajność naszej pracy i szeroko udostępnia aktualizowane przez nas dane.”
Maciej Florczak
główny specjalista ds. GIS w Dziale Informacji Pasażerskiej ZTM Warszawa